Artikel

TEST: New Balance FuelCell TC – Ny race-sko med carbon plade

TEST: New Balance FuelCell TC – Ny race-sko med carbon plade

Se Jesper Petersen's profil
 Af Jesper Petersen

 

Se Jacob Halle's profil
 Af Jacob Halle

 

New Balance FuelCell TC er New Balance’s første bud på en konkurrence-løbesko med indbygget carbonfiber-plade. Vi har begge testet skoen de seneste uger, og i denne anmeldelse får du vores ærlige mening omkring skoen. Læs også vores sammenligning med andre Carbonplade-løbesko som Nike Vaporfly Next%, Nike Zoom Fly 3 og Hoka One One Carbon X.

  

Allerede inden vi gik i gang med testen vidste vi godt, at New Balance FuelCell TC ikke ville være en direkte konkurrent til Nike Vaporfly Next%. ”TC” i FuelCell TC står for ”Training and Competition”, og hvor Nike Vaporfly Next% er en rendyrket Race-/konkurrence-sko, så er New Balance FuelCell TC altså en sko, som er designet til BÅDE træning og konkurrence. Det betyder, at den vejer godt 50 gram mere end Nike Vaporfly Next%, men til gengæld får du en MARKANT bedre holdbarhed. Det er et kompromis.

Til september lancerer New Balance en Elite-udgave af FuelCell TC, som kommer til at hedde New Balance FuelCell RC, og den kommer (i hvert fald på papiret) til at matche Nike Vaporfly Next%.

Men nok om det, for denne anmeldelse handler om New Balance FuelCell TC. Og vi vil godt afsløre så meget, at det altså er en fremragende løbesko, der til fulde har levet op til vores (høje) forventninger. Lad os se nærmere på, hvordan New Balance FuelCell TC er.

  

new balance fuelcell tc carbon racer test

  

 

Første indtryk

Jacob:

Skoen er hvid, og efter min mening så bør alle hurtige race-sko være hvide! Det gør bare et eller andet for mig mentalt. Men lige så flot som den er at se på ovenfra (med NB logoet ovenpå skoen), lige så kedelig bliver den fra siden, hvor der ikke sker så meget designmæssigt. Det er lidt ærgerligt, men flot er den stadig. New Balance har endnu engang lavet en virkelig komfortabel løbesko. Den sidder virkelig, som den skal - fast om hæl og forfod, men på en meget behagelig måde. Du mærker knap nok, at du har den på. Når man så begynder at løbe i den, så falder det mig ind, at den er noget tungere end normale temposko. Den vejer 258 gram i str. 42 og dette skyldes den meget tykke mellemsål og den forholdsvis store mængde slidstærk gummi, som der lagt på ydersålen.

Dette gør dog ikke det store ved ydeevnen. Den er stadig eksplosiv!

   

new balance fuelcell tc test

   

Jesper:

Jeg er enig med Jacob i, at den er vanvittigt fed at se på, når man kigger ned på sine fødder. Men derudover var det første som slog mig, hvor EKSTREMT blød og fjedrende den er under hælen. Det føles vildt bare at GÅ rundt i skoen.

  

new balance fuelcell tc carbon anmeldelse

 

  

New Balance FuelCell TC - Overdel

Jacob:

Her har vi med en yderst åndbar mesh-overdel at gøre, som lufter foden godt over længere løbeture og samtidig leder sveden væk fra foden. Den er komfortabel, sidder godt på foden og er meget let. Tre vigtige ingredienser til en god temposko, som man skal have på foden over længere distancer.

 

new balance fuelcell tc carbon racer test

 

Jesper:

Overdelen er super tynd og tydeligvis meget åndbar. På min første løbetur kæmpede jeg lidt med at få styr på snøringen og pasformen af skoen. Jeg synes, at skoen er temmelig rummelig (særligt af en temposko at være). Og derfor har jeg behov for at stramme den godt til for at få et godt hold på foden. Jeg måtte faktisk stoppe op to gange og justere snøringen for at få den til at sidde godt. Men nu hvor jeg har lært, hvor stramt den skal snøres henover vristen, så sidder den altså rigtig godt. Og som Jacob nævner, så tænker man ikke over, at man har den på.

 

new balance fuelcell tc carbon test

  

  

New Balance FuelCell TC - Mellemsål

Jacob:

Det er her magien sker i den nye New Balance FuelCell TC. Det bløde og fjedrende FuelCell skum og den stive carbonplade i skoens fulde længde giver tilsammen en fantastisk eksplosiv følelse fra første skridt! Den leder dig helt automatisk fremad. Dette sker især, når man kommer frem på den forreste del af foden. En lille negativ ting er, at når man ”falder tilbage” og lander tungt på hælen, så bliver den meget blød og man synker ret meget ned, hvilket gør løbeturen noget tungere - men så handler det heldigvis bare om, at holde sig langt fremme på foden og bevare en hurtig fodafvikling.

 

new balance fuelcell tc carbon racer test

 

Jesper:

Jeg er kæmpe fan af det her FuelCell materiale, som New Balance har proppet i mellemsålen på flere af deres nyeste løbesko i Tempo-kategorien. Det har ekstremt meget BOUNCE, hvilket gør, at man får en virkelig sjov løbeoplevelse. Og kombinationen af FuelCell og carbonplade gør bare oplevelsen endnu bedre. Som Jacob siger, så føles skoen meget blød og nok også FOR blød, hvis man lander pladask allerbagerst på hælen. Det gør de fleste løbere (mig selv inklusiv), når man løber ved lavere hastigheder. Derfor er det også helt tydeligt, at denne sko er skabt til tempo-løb, altså løb ved højere hastigheder. For så snart der kommer mere fart på, så oplever jeg den fulde effekt af det fjedrende FuelCell-skum og den spændstige Carbon-plade. Så ruller jeg hurtigere fremover foden, og jeg når ikke at trykke materialet under hælen helt i bund. Ved højere hastigheder føler jeg virkelig, at skoen ”bouncer” mig fremad, og uden at jeg har målt på det, så føler jeg, at jeg tager længere skridt, når jeg løber i FuelCell TC. Jeg sætter kraftigere af og svæver lidt længere. Vel at mærke uden at det føles hårdere! Det er en ret vild følelse.

 

new balance fuelcell tc carbon racer review

   

    

New Balance FuelCell TC - Ydersål

Jacob:

På ydersålen har man efter min mening lagt lidt for meget slidstærk gummi på den forreste del af skoen, hvilket også påvirker vægten. Bagtil på foden ligger der minimalt med gummi, som nærmest er indbygget i mellemsålen.

  

new balance fuelcell tc carbon racer test

  

Jesper:

Jeg er enig med Jacob i, at der er en stor mængde slidstærk gummi under forfoden, og der er ingen tvivl om, at det er med til at gøre skoen tungere end den kunne have været. Omvendt er det så også det, der gør, at skoen har en MARKANT bedre holdbarhed end de fleste andre carbon-racere på markedet. Uden at bekymre dig om at slide skoen for hurtigt ned, kan du uden problemer løbe i skoen flere gange om ugen. Det ville jeg fx aldrig anbefale dig at gøre med en Nike Vaporfly, da den er for skrøbelig (og for dyr) til, at man bør gøre det.

 

new balance fuelcell tc carbon racer test

   

 

Hvor fungerer New Balance FuelCell TC bedst?

Jacob:

I navnet New Balance FuelCell TC, står de sidste to bogstaver ”TC”, som nævnt, for ”Training and Competition”. Derfor er den naturligvis også bedst til de hurtigere ture. Jeg har testet den på løbebane, korte tempoture og lange tempoture. Den fungerer virkelig godt på alle distancer, og den er blevet min nye foretrukne sko til de lidt hurtigere træningsture. Til de langsommere joggeture vil jeg bestemt ikke bruge den, da det bliver en lidt underlig oplevelse, og her vil jeg nok holde mig til andre modeller, hvor der er noget mere stødabsorbering og stabilitet.

 

new balance fuelcell tc carbon racer test

 

Jesper:

Jeg har også løbet mange forskellige ture i New Balance FuelCell TC: Hurtige intervaller, tempoture i 5 km-, 10 km- og marathon-fart. Men også rolige restitutionsture. Og som vi efterhånden har nævnt nogle gange, så er det altså en løbesko til de hurtige ture. For mig fungerer den allerbedst omkring halvmarathon- og marathon-tempo, hvor jeg bare kan cruise afsted. Skoen yder helt exceptionelt meget beskyttelse og komfort, når jeg løber lange distancer. Og sammenlignet med mere traditionelle temposko, så føler jeg mig mærkbart mindre øm i benene, når jeg kommer hjem fra en løbetur i FuelCell TC. Så efter min mening er det noget nær den perfekte løbesko til halvmarathon og marathon, men også som træningssko i hele forløbet op til selve løbet.

Bemærk dog, at hvis du løber en rute med mange sving, så vil New Balance FuelCell TC ikke være det bedste valg. Den høje og bløde sål virker ustabil, når man laver skarpe sving, så her bør man være lidt ekstra forsigtig for ikke at vride rundt på anklen. 

 

new balance fuelcell tc carbon racer test

  

   

Sammenligning: New Balance FuelCell TC vs. Nike Vaporfly Next%

Jacob:

Jeg har løbet en hel del i Nike Vaporfly Next% og har derfor været virkelig spændt på at teste New Balance FuelCell TC og sammenligne de to sko.

 

nike vaporfly next% vs. New balance fuelcell tc

Venstre: New Balance FuelCell TC. Højre: Nike Vaporfly Next%.

  

Når et brand kommer med en ny sko, hvor der er indbygget en carbonplade, så er det altid oplagt at sammenligne den med Vaporfly, da det er denne følelse og hurtighed, som alle jagter. Her er vi med denne FuelCell TC dog ikke helt på niveau. Vægten er for høj og så er blødheden i mellemsålen nok lidt for svampet, hvis man kan sige det. Men løbefølelse-mæssigt er New Balance FuelCell TC helt klart den sko, som jeg har prøvet, der kommer tættest på at føles som en Nike Vaporfly. Den vil derfor være oplagt som træningssko for dig, der i forvejen har Nike Vaporfly og ikke vil slide unødigt på den. 

 

nike vaporfly next% vs. New balance fuelcell tc

Venstre: New Balance FuelCell TC. Højre: Nike Vaporfly Next%.

  

Som tidligere nævnt er FuelCell TC dog heller ikke tænkt som en direkte konkurrent til Nike Vaporfly. (Elite-modellen, New Balance FuelCell RC, kommer senere på året). Jeg vil nok hellere sammenligne den med en sko som Nike Pegasus Turbo, som er en af mine klare favoritsko til de hurtigere ture, da det tempomæssigt mere er her den ligger. Her vil jeg mene, at New Balance er helt oppe på niveau med den og måske er FuelCell TC efter min mening en smule bedre!

 

nike vaporfly next% vs. New balance fuelcell tc

Venstre: Nike Vaporfly Next%. Højre: New Balance FuelCell TC.

   

 

Sammenligning: New Balance FuelCell TC vs. Nike Zoom Fly 3

Jesper:

Jeg har modsat Jacob ikke prøvet at løbe i Nike Vaporfly Next%, men jeg har til gengæld løbet rigtig mange kilometer i to andre sko med indbygget carbonfiber-plade: Nike Zoom Fly 3 og Hoka One One Carbon X.

 

new balance fuelcell tc vs. nike zoom fly 3 vs. hoka one one carbon x

  

Typemæssigt minder New Balance FuelCell TC og Nike Zoom Fly 3 rigtig meget om hinanden. Begge sko er hurtige tempo-sko, som er gode til konkurrencer men samtidig slidstærke nok til, at du sagtens kan bruge dem til træning. FuelCell mellemsålen er dog efter min mening meget, meget bedre end React-mellemsålen i Nike Zoom Fly 3! Den er blødere, mere fjedrende og meget sjovere at løbe i.

 

Nike zoom fly 3 vs. new balance fuelcell tc test

Venstre: New Balance FuelCell TC. Højre: Nike Zoom Fly 3.

 

 

Sammenligning: New Balance FuelCell TC vs. Hoka One One Carbon X

Jesper:

Både New Balance FuelCell TC og Hoka One One Carbon X indeholder en carbonplade i fuld længde. De to sko føles dog vidt forskellige under foden. New Balance FuelCell TC føles meget, meget blød og fjedrende, mens Hoka One One Carbon X føles ret hård og fast under foden. New Balance FuelCell TC har mere ”bounce”-effekt, mens Hoka One One Carbon X har en stivere og mere spændstig sål, der giver et effektivt og hurtigt rul fremover foden. Performance-mæssigt føler jeg ikke, at der er den store forskel på de to sko. Så hvis du skal vælge mellem de to sko, så står valget mellem, om du foretrækker en meget blød sko (FuelCell TC) eller en fastere sko (Carbon X).

 

new balance fuelcell tc carbon vs. hoka one one carbon x test

Øverst: New Balance FuelCell TC. Nederst: Hoka One One Carbon X.

    

  

Konklusion:

Jacob:

New Balance er virkelig sluppet godt afsted med deres første carbonplade løbesko. Jeg er i hvert fald stor fan og glæder mig meget til deres Elite racemodel kommer ud! Om de med tiden kommer op på siden af Nike skal være usagt, men man kan håbe – de har i hvert fald et fremragende udgangspunkt med denne FuelCell TC. New Balance FuelCell TC kommer helt sikkert med i min rotation af løbesko, og det er klart en af de fedeste tempo-løbesko, jeg nogensinde har prøvet.

Jesper:

Jeg synes, ligesom Jacob, at New Balance har gjort et fremragende job med FuelCell TC. Det er bare en super fed løbesko, som jeg kommer til at løbe mange kilometer i fremover! I mine øjne er det noget nær den perfekte tempo- og konkurrence-sko til motionisten og den seriøse løber, der ønsker en blød, sjov og hurtig løbesko. Eliteløbere og supermotionister (for hvem hvert eneste sekund tæller) vil nok foretrække den kommende New Balance FuelCell RC til konkurrencer. Men som træningssko til alle de hurtigere løbeture, der vil New Balance FuelCell TC være et oplagt valg.

  

Køb NB FuelCell TC her 

  

new balance fuelcell tc carbon test 

  

Mere inspiration?

Find flere artikler i vores inspirationsunivers lige her:

Inspiration og artikler - klik her

Produkter relateret til dette indlæg

  • TEST: ASICS FujiTrabuco Lyte – KOMFORTABEL TRAILSKO MED ET UDSEENDE DER ER ON FIRE!

    Trailløb er blevet en populær disciplin. Jeg har testet trailskoen Asics FujiTrabuco Lyte, der både er let og komfortabel. Du kan læse min anmeldelse her!

  • Bedste Garmin GPS-løbeure 2020 | Forerunner-serien | Se forskelle her

    Her er de bedste løbeure fra Garmin. Se forskellene på alle GPS-løbeure i Forerunner-serien.

  • TEST: Hoka One One Bondi 6 - Super blød og skånsom løbesko til længere løbeture

    Hoka One One Bondi 6 er komfortabel og giver fantastisk fjedring kilometer efter kilometer. Gå ikke ned på komfort - køb Bondi 6. Læs min anmeldelse her!

  • TEST: Hoka One One Arahi 4 – En dynamisk, støttende og let stabilitetssko

    HOKA har lavet efterfølgeren til deres polulære Arahi 3. Læs hele anmeldelsen her!